۲۸ آبان ۱۳۸۹، ۱۲:۰۶

"تاریخ تصوف اسلامی" منتشر شد

"تاریخ تصوف اسلامی" منتشر شد

چاپ جدیدی از کتاب "تاریخ تصوف اسلامی" نوشته عبدالرحمان بدوی به مناسبت هفته کتاب توسط نشر افراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر افراز به مناسبت هفته کتاب یکی از کتاب‌های مرجع در حوزه تاریخ اسلام به ویژه تاریخ ایجاد و سیر تغییر و تحول تصوف را با نام "تاریخ تصوف اسلامی" نوشته عبدالرحمان بدوی فیلسوف مصری را با ترجمه محمود افتخارزاده منتشر ‌کرد.

این کتاب تاریخ تصوف در اسلام را از ابتدای ایجاد تا پایان قرن دوم هجری مرور می‌کند و بخش مهمی از آن به انحراف‌های ایجاد شده در تصوف اختصاص یافته است.

 این اثر دارای چهار فصل است که در فصل نخست نویسنده به بیان تعریف از تصوف و حقیقت آن پرداخته و در ادامه نقش فرهنگ ایرانی، مسیحی، یهودی، هندی و یونانی را مورد بازنگری و بررسی قرار می‌دهد. پیدایش اسلامی تصوف و مواضع متکلمان و فقیهان در ارتباط با صوفیه و نیز نظر متکلمان صوفیه در ارتباط با خود و نیز احادیث پیامبر اسلام  (ص) در ارتباط با مساله رُهبانیت از دیگر مباحثی است که در فصل نخست این اثر بررسی شده است.

فصل دوم از این اثر به مسأله زهد پیامبر و اصحاب او از جمله گرایش‌های صوفیانه برخی از اصحاب اشاره کرده است و فصل سوم این اثر نیز به دیدگاه حسن بصری در رابطه با صوفیه اختصاص یافته است. فصل پایانی این اثر نیز به معرفی بزرگان صوفی قرن دوم هجری از جمله ابراهیم ادهم و شقیق بلخی اختصاص یافته است.

تعریف تصوف، حقیقت و ویژگی‌های آن، معرفی مشایخ نخستین تصوف در قرن اول و دوم هجری و بیان نقش اجتماعی آنها، انتقاد صوفیان از خودشان و زهد پیامبر(ص) و اصحاب ایشان، از موضوعات مطرح شده در کتاب‌ است.

بدوی از سال 1974 به مدت یک سال به عنوان استاد مدعو دانشگاه تهران به ایران آمد و این کتاب را در تهران نوشت که در همان سال‌ها این کتاب به فارسی ترجمه و منتشر شد ولی در طول این سال‌ها تجدید چاپ نشد.

این متفکر اسلامی در مصر فارسی را آموخته بود، اما با اقامت در ایران یادگیری این زبان را تکمیل کرد تا حدی که به مطالعه نسخ خطی و چاپی پرداخت و به این طریق از تاریخ تصوف که موضوع مورد علاقه‌اش بود آگاه شد.

عبدالرحمن بدوی مولف این اثر که اکنون در قید حیات نیست، دارای تألیفاتی به زبان‌های عربی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمان و انگلیسی است.

کد خبر 1193367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha